Haberler
OSMANLI DÖNEMİNDE MATBAANIN TARİHÇESİ | Ahmet AKIN | Yeminli Mali Müşavir | Resmi Web Sitesi
OSMANLI DÖNEMİNDE MATBAANIN TARİHÇESİ
Tarih : 6.03.2017 08:40:17 | Okunma Sayısı : 470
Matbaaya karşı çıkılmasının bir başka nedeni de İslam ile hat sanatı arasındaki gizemli bağdı. Kur’an doğrudan doğruya Allah’ın sözlerinden oluştuğu için, elle yazılması bilhassa hürmete layık bir eylemdi ve makineyle kopyalanması dine hakaret anlamına gelebilirdi. Hz. Muhammed’in, “Güzel yazı hakikati ortaya çıkarır,” dediğine inanılırdı.

Ahmet Akın – Yeminli Mali Müşavir

1450'de Johannes Gutenberg, ortağı Fust ile birlikte Almanya'nın Mainz şehrinde metal harflerle basım tekniğini bulmuş ve matbaaya uygulamıştır. Gutenberg'in üretimi, özellikle de 1455'te bastığı İncil, yüksek kalitesi ve ucuz fiyatıyla kısa sürede başarılı olmuş, yeni buluş Avrupa'dan başlayarak tüm dünyada yaygınlaşmıştır.

Osmanlı’da ise durum tamamen farklıydı. Philip Mansel KOSTANTİNİYYE adlı kitabında, Osmanlı döneminde matbaanın gelişimini objektif bir şekilde anlatmıştır. 1515 yılında I. Selim tarafından yayınlanan bir fermanla, baskı ilmiyle ilgilenen herkes idamla tehdit edildi. Padişahlık muhtemelen kitap kullanımını seçkinlerle sınırlamak arzusundaydı.

Ulemanın matbaaya karşı çıkış gerekçesi, kamu düzeni ve kendilerinin İslam düzeni için arz edeceği tehlike olabilirdi. Örneğin, Protestanlığın Katolik Avrupa’da yıldırım hızıyla yayılması, Luther’in eserlerini 1517 ve 1520 yılları arasında 300 bin nüsha basılmaksızın olanaksız olurdu.

Matbaaya karşı çıkılmasının bir başka nedeni de İslam ile hat sanatı arasındaki gizemli bağdı. Kur’an doğrudan doğruya Allah’ın sözlerinden oluştuğu için, elle yazılması bilhassa hürmete layık bir eylemdi ve makineyle kopyalanması dine hakaret anlamına gelebilirdi. Hz. Muhammed’in, “Güzel yazı hakikati ortaya çıkarır,” dediğine inanılırdı.

Hanedanla ilgili, ideolojik, ticari ve estetik diyebileceğimiz bu nedenlerle, Kostantiniyye’de matbaa devrimi olmadı. Şehrin dikkatli bir gözlemcisi olan 16. Yüzyıl Roma İmparatorluğu sefiri olan Baron de Busbecq şöyle yazmıştı: Osmanlı, hiçbir şekilde kitap basma ve saat kullanma meselesine yanaşmamıştır. Mukaddes kitapların basılması halinde artık mukaddes olmayacağını ve saat kullanımına geçerlerse müezzinlerin otoritesinin ve eski usullerin kaybolacağını savunuyorlardı.

Matbaaya karşı duyulan bu hoşnutsuzluk, gayrimüslümler tarafından paylaşılmıyordu. 1493 yılında, David ve Samuel Nahmias tarafından, İbranice bir Yahudi Kanunnamesi basıldı. Bu arada, yurtdışından kitap getirilmesi konusunda sınırlama bulunmuyordu. Kitaplar, genellikle Venedik’te olmak üzere yurtdışında basılmalarına rağmen, Kostantiniyye’de yaşayan azınlıklar basılı malumata ve en son keşiflere Osmanlı yönetici sınıfından daha çabuk ulaşabiliyordu. Osmanlı seçkinlerinin üstünlüğünün altı oyuluyordu.

1454 yılından sonra matbaa Avrupa’nın çehresini değiştirdi. 1500 yılına gelindiğinde Oxford’dan Napoli’ye kadar bütün büyük şehirlerde birer matbaa vardı. Matbaada basılan kitaplar sayesinde okuryazarlık, bilgi ve kopyalamanın yerini çoğaltma aldığı için de bir kesinlik duygusu yayılıyordu.

Bilginin yayılmasına Osmanlı Ulemasının gösterdiği direnişin tek örneği matbaaya karşı duyulan hoşnutsuzluk değildi. Şeyhülislam 1580 yılında, Sultan III. Murad adına yapılan yapımı üç yıl önce tamamlanan son derece modern ve büyük bir rasathaneyi tahrip etmek üzere cahil halkı kışkırtmıştı.

Osmanlı’nın ilk matbaa kuruluşu ve kitap basımı İbrahim Müteferrika’nın çabalarıyla gerçekleşti. 1729 da matbaanın ilk basılan kitabı “Vankulu Lügatı” oldu. Ardından tarih ve coğrafyayla ilgili ve sözlük olan 16 eser daha yayımladı ve bastığı toplam eser sayısı 17'yi, cilt sayısı ise 22'yi buldu.

Osmanlılarda matbaanın faaliyete geçtiği 18. YY da Japonya'da 10.000 çeşit kitap, matbaanın yeni kullanılmaya başlandığı 15. YY da Avrupa'da 30~35.000 çeşit kitap basılmışken Osmanlılarda matbaanın aktif olduğu 65 senede sadece 50 çeşit kitap basılabilmiştir.


Yorum Ekle comment Yorumlar (0)

    Bu habere henüz yorum yapılmamış.
Tarih : 9.05.2025 16:04:22
GENÇLER NE İSTER?...
Devamı...

Tarih : 2.05.2025 11:42:39
SANAT ve KÜLTÜRÜN EKONOMİDEKİ YERİ...
Devamı...

Tarih : 25.04.2025 16:18:44
TÜRKİYE SİYASAL İSLAM’A DOĞRU HIZLA İLERLİYOR...
Devamı...

Tarih : 18.04.2025 12:31:12
2025’te ÖNE ÇIKAN PAZARLAMA EĞİLİMLERİ...
Devamı...

Tarih : 12.04.2025 16:40:36
ÇİN’İN ZİRVEYE YÜKSELMESİ DÜŞÜNDÜĞÜMÜZDEN DAHA YAKIN OLABİLİR...
Devamı...

Tarih : 4.04.2025 15:45:44
TARIMSAL ÜRETİMDE KALİTE ve VERİMLİLİĞİN ÖNEMİ...
Devamı...

Tarih : 28.03.2025 17:49:59
LOJİSTİK SEKTÖRÜNÜN EKONOMİK KALKINMA ÜZERİNDEKİ ETKİSİ DERİNDİR...
Devamı...

Tarih : 22.03.2025 14:19:08
SİGORTA SEKTÖRÜNDE İLK 5 EĞİLİM...
Devamı...

Tarih : 14.03.2025 15:27:58
ENDÜSTRİ 4.0 DEĞİŞİMİN GÜCÜ OLDU...
Devamı...

Tarih : 7.03.2025 15:45:27
EĞİTİM ÜLKELERİN GELECEĞİNİ BELİRLEYEN EN ÖNEMLİ FAKTÖRDÜR...
Devamı...

Tarih : 28.02.2025 18:15:27
FUTBOL KULÜPLERİNİN ŞİRKETLEŞMESİ...
Devamı...

Tarih : 10.02.2025 10:19:00
SPORUN ÇOCUKLARA FAYDALARI...
Devamı...

Tarih : 1.02.2025 15:30:09
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK RAPORU DÜZENLENMESİ ve GÜVENCE DENETİMİ...
Devamı...

Tarih : 24.01.2025 18:30:27
AKILLI ÇAĞDA YARATICILIĞIN ROLÜ...
Devamı...

Tarih : 17.01.2025 11:30:35
YAPAY ZEKANIN GELİR EŞİTSİZLİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ...
Devamı...

Tarih : 10.01.2025 17:44:29
YAPAY ZEKANIN BENİMSENMESİNE SORUMLU ve ETİK BİR DAVRANIŞLA YAKLAŞMAK ÇOK ÖNEMLİDİR...
Devamı...

Tarih : 6.01.2025 13:15:36
ZARİF ve KAPSAYICI BİR TOPLUM İNŞA ETMEKTE, SANAT ve KÜLTÜRÜN ÖNEMİ ÇOK BÜYÜKTÜR...
Devamı...

Tarih : 28.12.2024 14:42:11
MERSİN’de “SANAYİ ODASI” KURULUYOR...
Devamı...


 
Anasayfa              |               İletişim            |              Giriş Sayfam Yap              |              Sık Kullanılanlara ekle              |              Gizlilik İlkeleri
 
  Siteden yararlanırken gizlilik ilkelerini okumanızı tavsiye ederiz. ahmetakin.com.tr Copyright 2011-2025 Tüm hakları saklıdır.

URA MEDYA